Meral Maas
Bij een bezoek aan een tentoonstelling moet ik vaak schakelen tussen mijn verwachtingen en wat ik daadwerkelijk zie. Zo ook toen ik voor het eerst Buitenplaats Doornburgh in Maarssen bezocht. In de tentoonstelling EXODUS laten hedendaagse kunstenaars hun kijk zien op de verhalen en thema’s uit het Bijbelboek Exodus.
Schakelen betekent ook het kunstwerk verbinden met de context van de tentoonstelling, juist als dit niet vanzelfsprekend is, zoals bij de video-installatie It has all the colors and all the shapes and all the moves (2020) van kunstenaar Thom van Rijckevorsel (1977). Op drie schermen worden drie houten blokjes telkens in een andere kleur geverfd. Het werk is een eigentijdse herinterpretatie van een middeleeuws drieluik waarop Bijbelse voorstellingen werden afgebeeld. Sommige bezoekers haalden hun schouders op en liepen eraan voorbij, terwijl juist zo’n onverwachte interpretatie van het thema EXODUS verrast en uitdaagt om langer te kijken, geduldiger te zijn en meer inspanning te leveren om het werk te begrijpen. Dit geeft ruimte voor bezinning: wat zie je hier precies? Hoe past dit werk binnen de tentoonstelling?
De groepstentoonstelling EXODUS is tot 24 september te zien bij Buitenplaats Doornburg, gelegen aan de rand van Maarssen. De geschiedenis van deze buitenplaats gaat terug tot de zeventiende eeuw, maar het voormalig vrouwenklooster waarin Buitenplaats Doornburg is gevestigd, dateert uit de jaren zestig. Sinds 2017 worden hier boeiende exposities gehouden waar kunst en wetenschap samenkomen.
Meral Maas , kunsthistoricus en communicatiemedewerker bij de Maakruimte, schreef deze tekst voor het MA ontbijt op woensdag 13 september dat in teken staat van het thema SCHAKELEN.
Thom van Rijckevorsel, still uit het de video-installatie It has all the colors and all the shapes and all the moves, 2020. https://thomvanrijckevorsel.com/All-the-colors