Sjaan van Riel
PRETENTIEUS door Sjaan van Riel
Als je de verwachting wekt iets te zijn of kan.
Bij verschillende makers die ik begeleid, merk ik in hun ontwikkeling veel terughoudendheid om hun werk en zichzelf onder de aandacht te brengen. Terwijl je juist als zelfstandig ondernemer moet laten zien wat je kan en wie je bent.
Ik kom zelf uit een ondernemersfamilie, nog voor de tijd van internet. Gewoon zeggen wat je kan, wie je bent, een netwerk aanleggen, een klantenkring opwekken, dat is wat je moest doen.
Het is me met de paplepel ingegoten. Misschien is het in andere kringen not done om reclame te maken voor jezelf, maar als je je geld moet verdienen met dat wat je kan: wat doe je dan? Als je zelf directie, maker en de communicatieafdeling bent, wie doet het anders?
Mijn tip: Vraag drie mensen die je werk goed kennen (en dan bedoel ik dus niet alleen je moeder) iets te schrijven over jou en je werk. Hier haal je hoe dan ook mooie inzichten uit. Maak er vervolgens jouw verhaal van om te delen. Als je dat inzicht eenmaal in je vingers hebt, kun je 'm overal gebruiken en toepassen.
PRETENTIEUS wordt vervelend als je het niet waar kan maken. Het is vast onderdeel van mijn roots, of omdat ik vanaf mijn 16de al voor mezelf moest zorgen, maar ik kan zelf ook wel eens overdrijven. Ik ben met mijn: "ik heb het nog nooit gedaan, maar ik denk dat ik het kan" (Pippi Langkous) attitude ook wel eens door de mand gevallen.
“In een automaat rijden?” ”Kan ik!”
“Tuurlijk kan ik een tuin aanleggen!”
“Natuurlijk maak ik een lamp van die oude balk!”
Vaak had ik geen idee van te voren, maar door veel fouten ben ik wijs geworden. Ik weet nu wel wat ik kan en wie ik ben.
Misschien zit het in de nare bijklank van het woord, maar ik gun het iedereen trots te kunnen zijn op zichzelf. Iedereen om diens werk met een beetje lef in de wereld te zetten.