Sjaan van Riel
Cirkels
Als ik leerkrachten leer over het creatief proces en hoe je dat kunt inzetten in het klaslokaal om een creatieve leeromgeving te maken, teken ik altijd een cirkel. Een cirkel met een begin, doel en kader. Ik loop met hen de verschillende fases van het proces door langs de cirkel, met aan het einde een evaluatie. Wat hebben we gedaan? Wat is gelukt, wat is niet goed gegaan? Kortom: wat hebben we geleerd?
Dat kunnen we weer meenemen naar het begin van het volgende proces, om zo de volgende cirkel te kunnen bepalen. Wat is nu het doel, het kader? De leerling wordt daarmee mede-eigenaar van het proces. Je rondt af en gaat weer verder.
Deze cirkel kan groot of klein zijn. Een dag, een week, een jaar, een leven. Ik zie ze overal in processen. Zodra je je er bewust van wordt, ga je ze zelf ook zien. Als je af en toe stilstaat, evalueert en reflecteert.
Het is nooit klaar, elk einde is een nieuw begin.
> Meld je aan voor het MA ontbijt 8 november en ontmoet expert Gert Wessels en elkaar in de Vlampijpateliers, Vlampijpstraat 50 Utrecht.